Het eerste seizoen

Het eerste seizoen van Edwin Fietsverhuur

Dit jaar ben ik begonnen met mijn eigen bedrijf: Edwin Fietsverhuur. Ik heb goed uitgezocht hoe ik dat moet doen, en na een gedegen voorbereiding was het dan zo ver, een nieuw avontuur! 

De fietsen staan in de schuur van mijn ouders in Nijkerk en vanaf deze plaats kun je prachtige routes op de Veluwe fietsen. Ideaal. De verhuur begon al een beetje te lopen in mei van dit jaar. Toen werkte ik nog bij mijn vorige werkgever, een fietsverhuurder op Terschelling. In die periode heeft mijn moeder de verhuur van fietsen opgevangen. In juli kon ik dan zelf aan de slag. 

Met een bus vol fietsen op pad

Ik ben nog twee keer op en neer gereden tussen Terschelling en thuis. De eerste keer met een bus vol fietsen: toen kwam ik in een file terecht en kon ik de laatste boot niet meer halen. Eerst dacht ik nog via Flevoland te rijden, maar het was al een heel gedoe geweest om met een 14 meter lange combinatie door Nijkerk te rijden. Dus ik dacht, “laat ik nu maar over Zwolle gaan”. Fout gedacht. Een collega die in Harderwijk was, reed wel over Flevoland en was natuurlijk keurig op tijd. Ik heb (veel te duur) overnacht in Harlingen, heb de bus met fietsen de volgende dag op de eerste veerboot gezet en ben zelf met de snelboot overgestoken. Zo was ik een half uurtje later dan normaal op het werk. Mijn (toenmalige) collega stelt het nooit zo op prijs als hij alleen de winkel moet openen, maar goed; hij heeft het overleefd. 

De tweede keer ging alles gesmeerd. En nu staat de schuur dus vol met fietsen. Al snel kwam ik erachter dat vooral de e-bikes en de elektrische bakfietsen goed verhuurd worden. Dat was voor mij een hele opluchting, je weet namelijk nooit zeker hoe iets gaat lopen totdat je er echt aan begint. In het begin gebruikte ik nog een karretje voor achter de Golf van mijn moeder, dat ging wel, maar was niet ideaal. Al snel had ik wat beschadigingen aan de e-bikes waar ik niet blij mee was. 

De nieuwe aanwinst: een VW-busje

Gelukkig kwam er niet lang daarna een VW bus beschikbaar. Ik heb deze overgenomen en samen met de buurman de achterbank er uit gesloopt. Nu is er genoeg plaats voor fietsen! Het is al een oud busje, het hort en stoot een beetje maar het rijdt prima. Helaas ging het na een maand rijden toch mis en wilde hij niet meer starten. Met startkabels starten haalde niets uit, de verlichting deed het tenslotte ook gewoon. Toen hebben we de bus met behulp van een andere auto vooruit getrokken en al rollende startte hij wel. Het was dus de startmotor. Samen met mijn vader heb ik deze vervangen en nu rijdt hij weer als een trein!

Urban Arrow bakfietsen zijn in trek

We hadden deze zomer een aantal weken minder mooi weer. Aan de ene kant was dat jammer, omdat de losse verhuur toen stokte. De reserveringen gingen wel gewoon door. Aan de andere kant was het ook een opluchting, de vraag naar bakfietsen is namelijk een stuk groter dan mijn aanbod, en ik moest vaak nee verkopen. 

Er was al iemand van het fietsenmerk Urban Arrow langsgekomen, en ik zou dealer mogen worden. Ik gaf aan dat ik interesse had, maar nog niet voor dit jaar. Toen de zon weer meer ging schijnen, heb ik vanwege de vraag toch een mailtje gestuurd naar de accountmanager en gevraagd of ik vervroegd bakfietsen kon inkopen. Ik kreeg een ‘out of office’ mail terug vanwege zijn vakantie. 

Met de auto stilstaan in de tunnel

Toen heb ik online gezocht naar bakfietsen en kwam ik een dealer tegen uit Beverwijk, die bakfietsen had staan met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben er heen gereden en heb er meteen een gekocht. Eén bleek nog niet genoeg te zijn, dus twee dagen later reed ik er weer heen om er nog een op te halen. Die dag had ik eerst fietsen bezorgd, en niet gekeken of de tank nog wel vol zat. Ik was al op de snelweg voordat ik erachter kwam dat die dus bijna leeg was. Ik werd steeds een beetje zenuwachtiger, want ik kwam geen tankstation tegen. Ik merkte dat de auto steeds minder toeren maakte, terwijl ik voorzichtig reed. Net voor Beverwijk moest ik een tunnel in. Prijs de Heer dat ik niet in die tunnel tot stilstand kwam. Dat gebeurde 500 meter verderop, en zo’n 100 meter voor het tankstation. Uit mijn vorige ervaringen, wist ik al dat ik een engeltje op mijn schouder heb zitten. Bij het tankstation vertelde iemand mij dat hij ook een keer in die tunnel zonder brandstof stond. Toen moest Rijkswaterstaat er bij komen om de boel af te zetten. Gelukkig was dit nu niet nodig en kon ik met een jerrycan de tank bijvullen, waarna ik zonder verdere problemen weer op pad kon gaan.

Anderen willen ook fietsen verhuren

Bij de bakfiets dealer was deze keer een jongen die erg enthousiast was over mijn bedrijf. Hij vroeg me er wat vragen over en ik heb hem een beetje uitgelegd hoe het gegaan is. Zelf woont hij in Amsterdam, maar als hij een garagebox weet te bemachtigen en een basiswebsite weet te bouwen, zou hij zo met twee bakfietsen en twee e-bikes kunnen beginnen. De markt is er in ieder geval voor, dus ik hoop dat hij het gaat proberen en dat het wat wordt. 

Mensen in Pakistan helpen door verkoop van een e-bike

Ik help wel eens mensen in andere landen, en de laatste tijd vooral in Pakistan. Nu is daar een christelijke wijk overvallen door terroristen. Ze hebben meer dan 20 kerken en veel huizen in de fik gestoken. Omdat ik in Pakistan veel mensen ken, werd mij gevraagd om te helpen met een bijdrage. Zij kopen van dat geld voedsel en spullen om die uit te delen. Ik had op dat moment geen geld op de rekening (als ondernemer verdien ik meer dan in loondienst, maar ik geef ook heel wat meer uit). Dus heb ik een e-bike die beschadigd was op marktplaats gezet. Uiteindelijk heb ik hem voor de inkoopprijs verkocht. De koper kwam op zondag langs, normaal gesproken werk ik zo min mogelijk op die dag maar nood breekt wet. Ik heb hem verkocht en het geld verdeeld over meerdere mensen die acties aan het opzetten waren. Zo hebben we heel wat mensen kunnen helpen!

Reacties en reviews 

Op Google Maps heb ik alleen maar positieve reacties en recensies gekregen. Een keer kwam een mevrouw terug die niet zo tevreden was. Deze mevrouw heb ik zelf niet gesproken, maar mijn neefje die een aantal weken bij mij werkte. Mijn moeder vertelde me dat de klant niet zo tevreden was vanwege wat mankementen aan de fiets. Ik zei ‘haha, ja, grapje zeker’. Maar het bleek echt zo te zijn. Deze mevrouw was de enige. 

Ook heb ik – in plaats van vijf sterren – een vier sterren review ontvangen. Deze reviewer gaf me een ster minder, omdat ik niet goed bereikbaar was. Deze mensen hadden namelijk een lekke band en ik nam de telefoon niet op. Dat klopte want op dat moment was ik op Terschelling en zat ik midden in een doopdienst op het strand. Jezus dienen kost je wat, en dat blijkt (in dit geval kost het me een ster, dus het is nog te overzien). 

Urban Arrow dealer en focus op bakfiets reparaties

Inmiddels is het seizoen voorbij. De telefoontjes stopten en het is rustig nu. Ik ben inmiddels Urban Arrow dealer geworden, hier ga ik me de komende jaren op richten. Ik maak weleens testritjes op mijn fietsen (ken je eigen waar!), en de Urban Arrow is absoluut de topper. Hij fietst heerlijk, zit heerlijk, en is ondanks de bak wendbaar en stil. Wanneer mensen een Urban Arrow willen kopen, kunnen ze deze eerst huren. Wanneer mensen tevreden zijn met hun ervaring en overgaan tot koop, trek ik de huurprijs van de koopprijs af. Bovendien bezorg ik ze aan huis.

Daarnaast ga ik beginnen met bakfiets reparaties. Ook hiervoor haal ik de bakfiets op en bezorg een leen bakfiets zodat mensen niet onthand zijn. Afgezien van de herfstvakantie zal hier mijn focus op liggen totdat de lentezon weer aanbreekt. Ik heb er in ieder geval zin in!